„Na początku stworzenia Bóg stworzył ich jako mężczyznę i kobietę:
dlatego opuści człowiek ojca swego i matkę i złączy się ze swoją żoną,
i będą oboje jednym ciałem. A tak już nie są dwoje, lecz jedno ciało.
Co więc Bóg złączył, tego człowiek niech nie rozdziela!”
(Mk 10,6-9)
Narzeczeni zgłaszają się w parafii zamieszkania narzeczonej lub narzeczonego osobiście trzy miesiące przed zawarciem małżeństwa. W inny przypadku konieczne jest zezwolenie proboszcza miejsca zamieszkania. Osoby mieszkające na stałe za granicą (powyżej trzech miesięcy) powinny również dostarczyć takie pozwolenie z parafii na terenie której zamieszkują, lub przedstawić licencję wystawioną przez proboszcza miejsca zamieszkania. Nie ma zatem żadnego znaczenia to, gdzie nupturienci są zameldowani.
W kancelarii parafialnej przedstawiają osobiście następujące dokumenty:
- Metryki chrztu do ślubu kościelnego (ważność wydania: 3 miesiące przed datą ślubu) z adnotacją o przyjęciu sakramentu bierzmowania (dane z metryki chrztu i dowodu osobistego powinny być takie samie. W razie różnic należy je skorygować w parafii chrztu)*,
- dowody osobiste,
- zaświadczenie o uczestnictwie w katechezach przedmałżeńskich,
- ostatnie świadectwo z katechezy szkolnej,
- zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa z Urzędu Stanu Cywilnego w 3 egzemplarzach,
- w przypadku wdowców – akt zgonu współmałżonka.
Rozmowa duszpasterska przed ślubem odbywa się w dwóch etapach:
- spisanie protokołu przedślubnego, wystawienie zapowiedzi, oraz inne ustalenia szczegółowe (z uwagi na czas przygotowania protokołu nie należy zgłaszać się tuż przed końcem godzin urzędowania),
- druga rozmowa najpóźniej 2 tygodnie przed przewidywanym ślubem (po złożeniu wszystkich dokumentów).
* W celu ujednolicenia dokumentów należy w parafii chrztu złożyć:
- prośbę do księdza proboszcza zawierającą o jakie zmiany prosimy,
- pełny odpis aktu urodzenia z USC w którym znajdują się prawidłowe dane.